Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik (cookies) használatát a sütikkel kapcsolatos irányelv értelmében. A sütikről bővebb információ az Adatkezelési tájékoztató Technikai, statisztikai adatok részében található. Megértettem
Termékek Menü

ÉVOSZ – Sajtóközlemény 2020.02.24.

ÉVOSZ – Sajtóközlemény 2020.02.24.

Az ÉVOSZ elkészítette a 2020. évre ajánlott

minimális építőipari rezsióradíj számítását

 

A több mint 20 tételből álló költségféleségeket számba vevő számítás a 2019. évi minimális értékeket veszi alapul.

A 2019. évre ajánlott, ITM rendeletben (23/2019.VIII.14.) megjelent rezsióradíj – általános forgalmi adó nélküli – legkisebb összege 3.696 Ft-ról 4.165 Ft-ra emelkedhet az ÉVOSZ megalapozott számításai szerint, mely 12,7 %-os növekedést mutat, összegszerűen pedig 469 Ft az emelkedés.

 

A 2020. évi minimális építőipari rezsióradíj változását meghatározó módon az elvárt bérminimum 8 %-os emelkedése, a pótlékok (túlórapótlék, műszakpótlék, egyéb bérpótlékok), a kiegészítő fizetés (a le nem dolgozott időre járó kifizetések) okozta, de a

 

  • a csoportos személyszállítás,
  • a felvonulás, munkahelyi berendezkedés, ideiglenes létesítmények,
  • valamint az ügyvitel, munkahelyi irányítás költségnövekedése is

 

jelentősen hozzájárult a minimális építőipari rezsióradíj 2020. évi fajlagos összegének emelkedéséhez.

 

Az elvárt bérminimum alkalmazása jogszabályi kötelezettség. A cégek mobilitásának eredményeként székhelyüktől jóval távolabb is vállalnak munkát, ami egyaránt megnöveli a személyszállítás és a szállásköltséget.

 

A szakképzetlen munkaerő arányának nagyméretű növekedése vált szükségessé az utóbbi években, ez pedig indokolttá teszi a mérnöki helyi munkavezetés fokozását, ami kihatással van az ügyvitel, munkahelyi irányítás költségeinek emelkedésére.

 

 

 

Részletes bemutatás és indoklás

 

Az 1. sorszám alatt az alapbér szerepel, melynél a 2020. évi garantált bérminimum lett figyelembe véve 1.211 Ft összeggel (367/2019. (XII.30.) Kormányrendelet 2. § (2) bekezdése szerint).

 

A 2. sorszám alatt a pótlékok, kiegészítő fizetés növekedése részben a túlórapótlék növekedésével, részben pedig az alapbér növekedésével függ össze, mivel az szolgál leggyakrabban ezek számításának alapjául.   

 

A 3. sorszám alatt a szociális hozzájárulási adó és a szakképzési járulék emelkedését az alapbér és a pótlékok, kiegészítő fizetés megnövekedett összege okozza.

 

A 4. sorszám alatt a szállásköltség növekedése annak következménye, hogy a munkavégzés helyétől távolabbi lakhelyen élőknek a korábbinál nagyobb mértékben kell szállást biztosítani.

 

Az 5. sorszám alatt a csoportos személyszállítás költségeit a megkérdezett tagszervezeti vélemények, jelzések alapján növeltük meg, mely szerint ilyen jellegű költségeik az elmúlt évben növekedtek, legnagyobb mértékben a növekedés a korábbinál több munkahelyet érintő megrendeléseknek köszönhető.  

 

A 9. sorszám alatt a munkavédelmi költségek szerepelnek, melyekre az elmúlt évben a megkérdezett tagszervezetek csak a legszükségesebb feladatoknak eleget téve költöttek.

 

A 10. sorszám alatt az ügyviteli, munkahelyi irányítás költségei szerepelnek, mely tevékenységek az utóbbi időben jelentősen megnövekedett feladatot jelentenek a cégeknek, s ezáltal magasabb költségeket is. A megnövekedett feladat egyrészt a több munkából adódik, számottevő része viszont abból adódik, hogy a szakképzett munkaerő hiánya miatt gyakrabban kell betanított munkásokat, segédmunkásokat alkalmazni, mely egyre jelentősebb növekedést gyakorol a munkahelyi irányítás költségeire.

 

A 12. sorszám alatt a felvonulás, munkahelyi berendezkedés, ideiglenes létesítmények költsége is növekedett a megkérdezett tagszervezetek jelzése szerint.

 

A növekvő és dráguló szerszámhasználatot jelzi a 13. sorszám alatti szerszámhasználat, a 14. szám alatti értékcsökkenési leírás növekedése.

 

A 15. sorszám alatti nyomtatvány, írószer, a 16. sorszám alatti postaköltség változatlansága mellett ugyanakkor a 17. sorszámon szereplő telefonköltség és a 18. sorszámon a bankköltség némi növekedését jelezték tagszervezeteink.

 

A 19. sorszámon lévő egyéb szolgáltatás költségei (minőségbiztosítás, környezetvédelem) nem növekedtek, a 20. sorszámon pedig a kötelező adó, járulék között az iparűzési adó alapjának növekedése következtében alig lehetett számszerűsíthető növekedést nyomon követni.

 

A 21. sorszám alatt a biztosítási költségek szerepelnek, melynél figyelembe véve a kötelező felelősségbiztosítással járó költségeket, nem volt változás.

 

 

***

 

 

Budapest, 2020. február 24.