„Keresem minden gyermek sajátos titkát, és azt kérdezem, hogyan segíthetném abban, hogy önmaga lehessen.” – Janus Korczak
„Minden gyermek egy talány, akiben rejtett kincsek vannak. Minél hamarabb fedezzük fel ezen rejtett titkokat, értékeket, annál biztosabban, tudatosabban fogjuk segíteni a gyermek fejlődését, személyiségének kibontakozását. Ez a feladat óriási felelősség, mely arra sarkallt bennünket, hogy saját készítésű kiadványokkal segítsük önmagunk és mások, elsősorban az óvodapedagógusok munkáját a közös siker megélése érdekében. A nyolc kötetből álló sorozatunk részletesen taglalja a gyermek megismerésének fontos lépéseit, és betekintést ad a fejlesztés rendszerébe, eszköztárába.” – Részlet a Bevezetőből
A kötet tartalomjegyzéke
Előszó
Bevezetés
A megismerés és a fejlesztés elméleti megközelítései
1. A megismerés
2. Az elemzés
3. A fejlesztés
4. A megismerés és a fejlesztés stratégiája
5. Vizsgált képességterületek az óvodában
6. Mérési naptár
A gyermek iskolakészültségének, fejlettségi szintjének megállapítása tanköteles korban (elméleti megközelítés)
1. Az iskolakészültségről röviden
2. Iskolakészültség a képességterületek szemszögéből
3. Útmutató az iskolakészültség megállapításához, módszer, eszköz használatához
4. Tanköteles korban a gyermek egyéni nyilvántartó anyagai
5. Módszer és eszközgyűjtemény az iskolakészültség, fejlettség megállapításához
A gyermek iskolakészültségének, fejlettségi szintjének megállapítása tanköteles korban (gyakorlat)
1. Egy gyermek iskolakészültségének, fejlettségének megállapítása – Kitöltött minta
2. Összesítő elemzés és levonható következtetések
2.1 Egy gyermekre vonatkozó elemző értékelés
2.2 Óvoda-iskola összesített eredmények elemző értékelése
Mellékletek
Ajánlott szakirodalom