Weboldalunk használatával jóváhagyja a sütik (cookies) használatát a sütikkel kapcsolatos irányelv értelmében. A sütikről bővebb információ az Adatkezelési tájékoztató Technikai, statisztikai adatok részében található. Megértettem
Termékek Menü

ÉVOSZ - Sajtóközlemény 2023.09.13.

AZ ÉPÍTŐIPAR LEGNEHEZEBB HELYZETÉBEN LÉVŐ VÁLLALKOZÁSOK 

 

 

 

        A képen szöveg, clipart látható
            Automatikusan generált leírás Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) 

 

 

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY 

AZ ÉPÍTŐIPAR LEGNEHEZEBB HELYZETÉBEN LÉVŐ VÁLLALKOZÁSOK 

- ​Megalakult az ÉVOSZ MÉLYÉPÍTÉSI Tagozata - 

 

Az építőiparon belül meghatározó jelentőséggel bír az egyéb építmények építését magában foglaló mélyépítés, nevezetesen az út, autópálya, a vasút, a híd, alagút, a közműépítés, valamint az egyéb máshova nem sorolható építés. 

2023. első félévében az egyéb építmények építése ágazatban a folyó áron számított termelési érték az építőipar egészén belül 20,87%-os részarányt képviselt, miközben volumene 9,8%-os csökkenést mutatott. 

Az egyéb építmények építése ágazat szerződéses rendelésállománya hónapról-hónapra csökken, az építőipar egészéhez mérten rosszabb a helyzete. Míg az építőiparban jelenleg a rendelésállomány 27-30%-kal elmarad az egy évvel korábbitól, az egyéb építmények építésénél 40%-os az elmaradás. Így az előző években beszerzett nagyértékű gépek, berendezések tervezett megtérülésével nem lehet számolni. 

A piaci helyzet még jobban indokolja a vállalkozások összefogását és a szakmacsoport egységes érdekképviseletét. 

Az alakuló ülésen megfogalmazódtak a szakterületek súlyponti problémái, várakozásai, megoldásai:   

Az útépítésnél az állami irányítás szervezeti átalakításával az ÉVOSZ egyetért, azonban az átszervezéssel járó kezdeti nehézségek még meg vannak. Az új létesítmények iránti megrendelések minimálisra csökkentek. 

A Magyar Autópálya Koncesszióban jelentős felújítások vannak, ami a piaci szereplők finanszírozásával történik és éles versenyben kiviteleződnek. 

Szervezeti átszervezésekkel, technológiai fejlesztéssel, képzéssel számolnak a cégek a túlélés jegyében.  

Kulcsfontosságú zöld fejlesztésnek tekinti a szakma a vasútépítést. Az EU-n belül kiemelt fejlesztés, ami a hazai szakma számára a legnagyobb kihívás. Ilyen körülmények között a hazai szakmunkások és mérnökök megtartása, képzése, mozgatása a legfontosabb. A közúti árufuvarozás vasútra tereléséhez szükséges fejlesztések kivitelezésére is készülnek a vállalkozások.  

A szakmunkás és a középfokú vasútépítő képzés teljesen leépült, ami tarthatatlan. A vállalkozások a képzésben jelentős feladatot vállalnának. Közlekedési villamosmérnök és informatikus képzés számossága elégtelen és a nagysebességű vasútvonalak kiszolgálását célzó képzés Magyarországon egyelőre nem megoldott.    

Üvegkapu intézményének pontosítása a vasútépítésnél sürgős átgondolást, szabályozást igényel. 

A hídépítés területén a szakmai kapacitások megtarthatósága ellehetetlenül. Alvállalkozói kapacitások munka nélkül szétesnek. Az eszközöket és a készleteket nem tudják tartani.   

Szabályozásnál a legnagyobb kihívás a földrengés-terhek jelentős növekedése. A biztonság javára megteendő intézkedések költségkihatására hívják fel a figyelmet. 

A szélsőséges ciklikusság a közműépítésben is megvan. A közműépítés hatékonysága rendkívül alacsony más alágazatokkal való összehasonlításban is. A megrendelés hiánya a következő két évet jelenleg kilátástalanná teszi a szakmacsoport számára.  

A háború és COVID miatt megemelkedett költségek elszámolása az állami megrendelő és a nyertes kivitelezők között a korábban kötött szerződéseknél várat magára, ami tovább rontja a vállalkozások túlélési esélyét. 

Ezidáig nincs víziközmű pályázat 2023. évben sem tervezésben, sem kivitelezésben. A közbeszerzések nullára való leállása szétzilálja ezt a vállalkozási kört. 

A környezetrendezés értéknövelő hatása a jövőben hangsúlyossá válik. A zöldépítészet rendszerszerű átgondolására Magyarországon késedelemben vagyunk. A digitalizáció, a robottechnológia kialakítása, a dróntechnika eszközrendszerével lehet a generációváltást sikerre vinni. 

Az építőipar fontos területét alkotó, mélyépítési szakágazatokat képviselő ÉVOSZ tagszervezetek azzal a céllal hozták létre az ÉVOSZ MÉLYÉPÍTÉSI Tagozatát, hogy piaci tevékenységüket, hatékonyságukat elősegítve speciális vállalkozói érdekeiket megjelenítő tagozatként működjenek.  

Fontosnak tartják, hogy részt vegyenek a mélyépítési tevékenység végzését meghatározó jogszabályok kialakításában, véleményezésében, a piaci folyamatok elemzésében, értékelésében.  

A Tagozathoz tartozó vállalkozások folyamatosan figyelemmel kísérik a súlyponti problémákat, megoldásukra javaslatokat fogalmaznak meg, eljuttatva azokat a vállalkozókhoz és a Kormány döntéshozói részére. 

A MÉLYÉPÍTÉSI Tagozat a rendelkezésre álló eszközeivel bekapcsolódik a szakmai képzést és a szakmai kultúra emelését célzó oktatási, képzési tevékenységbe és a szakmai követelmények kialakításába.  

A MÉLYÉPÍTÉSI Tagozat alakuló ülésén Varga Antalt, a Duna Aszfalt Zrt. igazgatósági tagját választották elnöknek.  

A Tagozat elnökségi tagjai:

  • Dr. Csohány András vezérigazgató, A-HÍD Zrt. 

  • Görbedi László vezérigazgató, Mészáros és Mészáros Zrt.

  • Juhász Lóránt ügyvezető igazgató, DÉLÚT Építő és Bányászati Kft.

  • Kovács Dezső ügyvezető igazgató, NASTE -BAU Kft.

  • Vingelmann Szabolcs ügyvezető igazgató, Swietelsky Vasúttechnika Kft. 

  

A Tagozat elnökségi tagjai vezetésével 5 munkacsoportban végzi majd kitűzött feladatait, az alábbiak szerint:   

  • Híd, alagút építés – Dr. Csohány András 
  • Közmű, egyéb mns. építés – Görbedi László 
  • Út, autópálya építés – Juhász Lóránt  
  • Vasútépítés – Vingelmann Szabolcs 
  • Zöldépítészet – Kovács Dezső 

 

Budapest, 2023. szeptember 13.